در تهران امروز دیگر سازهای ایرانی حسی که باید را القا نمی‌کنند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 768

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در تهران امروز دیگر سازهای ایرانی حسی که باید را القا نمی‌کنند

رامین بهنا
رامین بهنا

می‌خواستم صداهای جدیدی را تجربه کنم

رامین بهنا گفت: در تهران امروز دیگر سازهای ایرانی حسی که باید را القا نمی‌کنند. من همیشه در کارهایم از ساز ایرانی استفاده می‌کردم اما این‌بار می‌خواستم صداهای جدیدی را تجربه کنم.

عصر دیروز مراسم رونمایی آلبوم «ایران 11»، جدیدترین اثر گروه «بهنا» به سرپرستی رامین بهنا، با حضور هنرمندان و مخاطبان این هنرمند در «گالری محسن» برگزار شد. آلبوم «ایران 11» در یک فضای الکترو-آکوستیک آهنگسازی شده است و جنسی از موسیقی را از شهر تهران به مخاطب ارائه می‌دهد که در آن صداهای قالب شهری شنیده می‌شوند.

رامین بهنا در ابتدای برنامه درباره آلبوم توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «این پروژه که از دو سال و نیم پیش آغاز شده، در زمان ساخت موسیقی فیلمی که سوژه آن یک موضوع کاملا اداری و تهرانی بود شکل گرفت. تهران امروز را دیگر نمی‌توان پیش‌بینی کرد و هر روز در حال تغییر است و من هم به این نتیجه رسیدم که در تهران امروز دیگر سازهای ایرانی حسی که باید را القا نمی‌کنند. من همیشه در کارهایم از ساز ایرانی استفاده می‌کردم اما این‌بار می‌خواستم صداهای جدیدی را تجربه کنم. نوع زندگی، رفتار، خیابان‌ها و بستر زندگی ما کاملا تغییر کرده و هیچ چیز دیگر معنای سابق خود را ندارد و در این شرایط طبیعتا موسیقی هم جور دیگری می‌شود

بهنا درباره اینکه در این آلبوم سعی کرده چه سبک و ژانری را تجربه کند می‌گوید: «من اصلا راجع به استایل فکر نکردم و فقط سعی کردم کارم را جلو ببرم. من اصلا نمی‌دانم ژانر من چیست و این موضوع بعد از شنیده شدن کار می‌تواند توسط صاحب نظران تعیین شود

وی در پاسخ به اینکه این آلبوم تا چه حد مبتنی بر ایده‌پردازی و تفکر موسیقی ایرانی است می‌گوید: «به هر حال ذهن من بر اساس موسیقی ایرانی شکل گرفته است اما نخواستم در این آلبوم به طور مشخص بگویم که از دستگاه‌های ایرانی استفاده کرده‌ام. در واقع خودم را در ساخت ملودی آزاد گذاشتم اما در انتها فهمیدم که در برخی از قسمت‌ها ناخودآگاه رگه‌هایی از موسیقی ایرانی حس می‌شود و الگوهای ریتمیک ایرانی در آن وجود دارد

بهنا معتقد است رویه گروه «بهنا» به هر حال ادامه همان تفکر گروه «آویژه» است و در این خصوص می‌گوید: «در واقع هدف ما همان است منتها با این تفاوت که آن زمان 24 ساله بودم و الان 46 سال دارم و به هر حال تجربه چندین ساله پشت کارهایم وجود دارد

 بهنا درباره کاور این آلبوم می‌گوید: «در کارهای من همیشه نوعی طنز وجود دارد که گاهی تلخ است و گاهی شیرین. بهراد قلی‌زاده (فیلم‌ساز) و سیاوش یعقوبی (گرافیست) هم خیلی خوب توانستند کاراکتر گروه و موسیقی ما را پیدا کنند و به خوبی این طنز را به تصویر بکشند. تمام تصاویری که برای کار استفاده کرده‌ایم در شهر ما وجود دارند و ما آنها را نساخته‌ایم بلکه فقط سعی کرده‌ایم واقعیت‌های تهران را نشان دهیم. به نظر من همه چیز تهران طنز است؛ از رانندگی ما گرفته تا پیاده‌روها و حتی فروشنده‌های دوره‌گردی که صبح‌های زود صدایشان را در کوچه‌ها می‌شنویم. البته این به آن معنا نیست که کار ما نوعی نگاه اجتماعی است، اما به هر حال اسم قطعات آلبوم از نام محله‌های تهران گرفته شده و نمی‌توان گفت عادات و رفتار اجتماعی تهرانی‌ها در موسیقی ما دخیل نبوده است

در انتهای مراسم، بعد از پخش ویدئویی از تمرینات گروه «بهنا»، سه قطعه از آلبوم «ایران 11» توسط اعضای گروه یعنی رامین بهنا (کیبورد و سینتی‌سایزر)، کسری ابراهیمی (درامز)، سیاوش امامی (گیتار الکتریک)، حامد حمیدزاده (گیتار باس)، بهرنگ بقایی (کیبورد و سینتی‌سایزر) و آرش عمرانی (کیبورد و سینتی‌سایزر) اجرا شد.

کیاوش صاحب نسق، شهریار مسرور، فرشاد رمضانی، بهروز بقایی، امید نعمتی، گروه بمرانی، گروه کاربن، دارا دارایی، نیما رمضان، آرش سعیدی، علیرضا تهرانی، آلن بارسخیان و... از جمله مهمانان این برنامه بودند.

آلبوم «ایران 11» کاری از گروه «بهنا»، شامل 9 قطعه به نام‌های «پارک‌وی»، «کوچه برلن»، «سِد خندان»، «پیچ شمرون»، «بازار»، «قیطریه»، «اکباتان»، «بهار شیراز» و «رِنگ کوچه برلن» است که به آهنگسازی و تهیه‌کنندگی رامین بهنا از روز یکشنبه 18 بهمن ماه در مراکز فراهنگی و فروشگاه‌های موسیقی، توسط نشر و پخش جوان و با همکاری نشر کوک عرضه می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131